Airplane Towing
یدک‌کش هواپیما
2019-09-03
Painter Robot
ربات نقاش – نسخه 1
2019-12-11
Airplane Towing
یدک‌کش هواپیما
2019-09-03
Painter Robot
ربات نقاش – نسخه 1
2019-12-11

پرده‌ی هوشمند

Inteligent courtain IOT

IoT & Intelligent Curtain

سطح علمی

ترم ۳ و ۴ کای ربات

زمان ساخت

ارسال توسط

پیشروبات

نوع سازه

هوشمند
 
 
 
زندگی در دنیای مدرن چنان وابستگی شدیدی به شبکه جهانی اینترنت یافته است که تحمل عدم دسترسی به آن حتی به مدت یک روز بسیار دشوار است. از تعاملات کاری علمی و ارائه خدمات اینترنتی (نظیر پرداخت و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، ثبت نام های آنلاین، رزرو بلیت و ...) گرفته تا ارتباطات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی‌ها و انجام بازی‌های آنلاین همگی بدون دسترسی مطلوب به این شبکه جهانی امری ناممکن است.
 


 

 

World Wide Web

 
 

اینترنت اشیا

پیدایش شبکه جهانی اینترنت تا به امروز تاثیرات روز افزونی در زمینه ارتباطات ، خبررسانی، آموزش و حتی مسائل فرهنگی بر روی تمام جوامع داشته است. اما در سال های اخیر و درآستانه انقلاب صنعتی چهارم، دانش کدنویسی با بهره گیری از هوش مصنوعی تکنولوژی نوپایی را بنا نهاده است که هدف آن هوشمند سازی دستگاه‌ها به منظور تعامل بیشتر آن‌ها با یکدیگر از طریق شبکه اینترنت است.
 

 
این تکنولوژی نوین که اینترنت اشیا نام دارد و به نام اختصار IoT شناخته می‌شود از طریق اینترنت دستگاه های هوشمند را به یکدیگر و به کاربر یا اپراتورها متصل می‌کند. کاربر می‌تواند از طریق نرم‌افزارهایی که به همین منظور کدنویسی شده‌اند این دستگاه‌ها را کنترل کند یاعملکرد آن‌ها را مدیریت کند. همچنین تکنولوژی اینترنت اشیاء می‌تواند دستگاه های هوشمند را به مانند ربات های همکار برای بهبود انجام وظایف خود با یکدیگر وارد تعامل کند.
 
 

خانه های هوشمند

 
 
در یک خانه هوشمند علاوه بر وسایل مکانیکی و الکتریکی معمول، مثل ماشین لباسشویی یا ظرفشویی، سیستم تهویه و غیره، وسایل دیگری هم مانند درب‌ها و پرده‌ها می‌توانند مکانیزه و رباتیکی شوند، به این صورت که حرکت آن‌ها با یک یا چند موتورانجام شود و با استفاده از سنسورها و کنترلرها به گونه ای برنامه نویسی شوند تا به صورت هوشمند و متناسب با شرایط محیطی عمل کنند. همانگونه که درب آسانسور به صورت اتوماتیک حرکت می‌کند، پرده منازل هوشمند نیز می‌تواند به صورت خودکار (Autonomous) و متناسب با روشنایی داخل یا خارج منزل باز و بسته شود.
 

 
درادامه مطالب می‌خواهیم با بهره‌گیری از بعضی مکانیزم‌های مکانیکی و اندکی دانش کدنویسی، یک پرده‌ی هوشمند بسازیم. نکته قابل توجه این است که این مدل ساخته شده می‌تواند به هوشمند سازی پرده منزل شما نیز تعمیم داده شود و شما قادر خواهید بود تا با همین روش و با استفاده از موتورهای KAI و سنسورها و کنترلر PRB و برنامه نویسی Scratch پرده اتاق خود را به راحتی هوشمند سازید.
 

 

آموزش آنلاین ساخت ربات

 
 

وسایل و قطعات مورد نیاز برای ساخت مدل پیشنهادی

 


 

مراحل ساخت

 

۱ـ ساخت پایه ها

 
نصب نبشی های هفت تایی یا بزرگتر به تسمه های ۱۵ تایی
 

 

۲ـ تکمیل شاسی ربات

 
 


 

۳ـ نصب پولی‌ها بر روی شاسی

 
برای هدایت صحیح ریسمان، پولی های کوچک را بر روی شاسی با اتصال مفصل (دومهره) متصل می‌کنیم.
 


 

۴ـ ساخت قرقره

 
برای ساخت یک قرقره مناسب، دو عدد پولی متوسط را توسط پیچ‌های بلند به یکدیگر متصل کنید.
 

 
 

 

۵ـ نصب موتور

 
موقع نصب موتور به نبشی، از صفحه زرد پنج تایی استفاده کنید.
 

 
 

 

۶ـ نصب قرقره ساخته شده بر روی موتور

 
 

 
 

 

۷ـ ساخت ریل

 
در این مرحله، برای ساخت مکانیزم حرکت پرده نیاز به ساخت ریل داریم و این کار را با نصب محورهای بلند و حرکت یک یاتاقان بر روی محورها انجام می‌دهیم. برای نصب محورهای بلند نیز نیاز به یاتاقان سازی داریم. بنابراین در دو طرف شاسی CForm های دوتایی نصب می‌کنیم تا محورها را مستقیم و محکم نگه دارند.
 

 
 
 
 

 
 
نصب سه محور بلند به پشت شاسی: دقت شود که دو محور بالا به عنوان ریل مورد استفاده قرار می‌گیرد و محور پایینی به منظم تا شدن پرده کمک می کند.
 

 

 

۸ـ ساخت تیغه‌ی جابجا کننده پرده

 
 

 
 

 

۹ـ نصب حسگرهای تماسی (Touch Sensor)

 
دو عدد حسگر تماسی مطابق شکل بر روی دو محور بالایی نصب می‌شود. برای بهبود بخشیدن به عملکرد سنسور تماسی، مطابق شکل صفحات زرد را در جلوی زبانه آن قرار دهید.
 

 
 

 
به منظور این که پرده به طور منظم تری بسته شود یک عدد چرخدنده قرمز کوچک یا پولی را، پشت سنسوری که پرده به سمت آن بسته می‌شود قرار می‌دهیم .
 

 
 

 
 

 

۱۰ـ تشخیص شدت نور محیط

 
برای تشخیص شدت نور محیط هم از سنسور Light و هم از سنسور IR می‌توانید استفاده کنید.
 
 

 

۱۱ـ نصب کنترلر PRB

 
 
 
 
با نصب برشی مناسب از پارچه و یا کاغذ رنگی بر روی سازه، پرده هوشمند خود را تکمیل کنید. دقت کنید که قسمتی از پرده بر روی تیغه‌ی جابجا کننده پیچ شود تا با حرکت تیغه، پرده باز و بسته شود.
 
 

 

۱۲ـ برنامه‌نویسی ربات

 
ورژن جدید کنترلرهای PRB قابلیت برنامه نویسی دوگانه دارند. به این معنی که شما هم از طریق برنامه PRBLAB و هم از طریق برنامه PBlock و با استفاده از زبان برنامه نویسی Scratch می‌توانید ربات های خود را برنامه نویسی و هوشمند کنید.
 

 
 

 
 

 
 
مطلع شدن
از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
مشاهده تمام دیدگاه‌‌ها
نیاوش رشیدی
نیاوش رشیدی
3 سال پیش

عاشق شدم خیلی عالیه
مثل تاءاتره

1
0
دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید...x

۳۰۰،۰۰۰ تومان هدیه پیشروبات به ثبت نام اولی‌ها